Jak poprawić jakość snu?

Statystyki pokazują, że nawet 45 proc. populacji może mieć problemy ze snem, a około 25 proc. osób mogą dotyczyć one przewlekle. Przyczyn jest wiele, choć lekarze coraz częściej wskazują przede wszystkim na zgubny wpływ stresu. Jak więc poprawić jakość snu, w sposób w pełni naturalny oraz bezpieczny?

Higiena snu od podstaw

Spokojny i regenerujący sen wymaga pracy i to właściwie każdego dnia. Pomoże w tym odpowiednio zaplanowana higiena snu, pozwalająca przygotować ciało i umysł do nocnego odpoczynku oraz ograniczająca możliwość wybudzania się.

Kluczowe jest przede wszystkim to, co robimy wieczorem. Eksperci zalecają, aby przynajmniej na godzinę przed pójściem spać, unikać urządzeń elektronicznych emitujących niebieskie światło. Zaburza ono produkcję melatoniny, czyli hormonu regulującego cykl czuwanie-sen, który jest kluczowy dla zachowania prawidłowego rytmu dobowego.

Do wieczornej higieny snu warto włączyć również więcej spokoju i rozluźnienia. To doskonały czas na przygaszenie świateł, spokojną muzykę, a także uspokajający napar w ulubionym kubku. Wieczorem warto sięgnąć zwłaszcza po herbatę CBD, która ma działanie rozluźniające oraz odprężające, a także koi nerwy. Taki napar pomaga też uspokoić umysł, co jest kluczowe dla spokojnego, regenerującego snu.

Aranżacja sypialni

Nie ulega wątpliwości, że na jakość snu ma wpływ także to, gdzie śpimy. Warto zadbać przede wszystkim o to, aby sypialnia kojarzyła się z odpoczynkiem i relaksem, a nie pracą. Dlatego też architekci wnętrz odradzają stawiania w tym pomieszczeniu biurka i kojarzenia pomieszczenia z obowiązkami. Oczywiście zdarza się, że ze względu na mały metraż mieszkania jest to niemożliwe. Warto jednak zastanowić się, czy nie ma innego miejsca, w którym można zaaranżować miejsce do pracy.

W sypialni powinno się zadbać także o inne przyjemne akcesoria, które ułatwią zasypianie. Pomocne mogą być:

  • grube zasłony chroniące przed mocnym światłem docierającym z ulic,
  • przyjemne, oddychające tkaniny na łóżku, najlepiej bawełniane lub lniane,
  • odpowiednio ustawione zimą grzejniki tak, aby temperatura nie przekraczała 18oC,
  • lampy emitujące przygaszone światło, najlepiej barwy żółtej.

Zaleca się także, by w sypialni zadbać o jakość powietrza. Dobrym pomysłem może być więc zakup małego oczyszczacza powietrza, który szczególnie polecany będzie osobom z alergiami.

Rutyna i jeszcze raz rutyna

Nieregularny styl życia zdecydowanie nie sprzyja jakości snu, dlatego też dobrze zadbać o to, by żyć możliwie jak najbardziej regularnie. Oczywiście nie zawsze będzie to możliwe, warto jednak nauczyć swoje ciało odpoczynku, właśnie dzięki podobnym rytuałom podejmowanym każdego wieczora. Dobrze więc kłaść się spać o podobnych porach i w podobny sposób przygotowywać organizm do zasypiania.

Problemy ze snem nie zawsze są skutkiem przepracowania i stresu, dlatego też jeśli są one przewlekłe, warto skonsultować się ze specjalistą.